Franczyza jest sprawdzoną metodą prowadzenia własnej firmy, z powodzeniem stosowaną w wielu branżach na całym świecie. Franczyza to koncesja na wyłączne sprzedawanie danego produktu czy usługi, otrzymana od franczyzodawcy, czyli właściciela pomysłu. Franczyzobiorca otrzymuje od dawcy licencji kompletną koncepcję prowadzenia własnej firmy, kieruje nią i zarządza i bierze pełną odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Płaci jedynie za wykorzystanie w swej działalności doświadczenia, wiedzy i metod działania opracowanych przez dawcę licencji. Franczyza to pełny system prowadzenia biznesu oparty na ścisłej i trwałej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami.
Know-how oznacza komplet informacji, czyli fachowej wiedzy oraz doświadczeń związanych z prowadzeniem firmy. Franczyzobiorca otrzymuje know-how od dawcy licencji. Jest to po prostu gotowy przepis na prowadzenie własnego biznesu.
Jedną z podstawowych różnic pomiędzy tradycyjną siecią dystrybucyjną a w pełni rozwiniętym systemem franczyzowym jest zakres wsparcia oferowanego franczyzobiorcom w postaci usług wstępnych oraz usług bieżących. Franczyzodawcy biorą na siebie obowiązki związane z rozwijaniem produktów i usług, działaniami reklamowymi i public relations (PR) dla całej sieci, rozwiązywaniem problemów z zaopatrzeniem i obsługą administracyjno-finansową systemu. Korzystanie przez franczyzobiorców z doświadczenia i pomocy franczyzodawcy daje pewność, że cała sieć franczyzowa działa według tych samych standardów, a dzięki temu osiąga wysoki poziom sprzedaży.
(przed uruchomieniem przez franczyzobiorcę jego punktu franczyzowego)
Nie wszystkie sieci oferują jednakowo intensywne wsparcie dla partnerów. Warto to sprawdzić przed decyzją o inwestycji. Pełne wsparcie obejmuje m.in. Intensywny program szkoleniowy dotyczący m. in. takich aspektów jak:
(po uruchomieniu przez franczyzobiorcę jego punktu franczyzowego)
W Europie został wypracowany Europejski Kodeks Franchisingu. Gwarantuje on etyczną i otwartą współpracę wewnątrz sieci. Warto – przed przystąpieniem do sieci franczyzowej – sprawdzić, czy jest on w niej respektowany, a najlepiej wpisany w umowę franczyzową.