Europejska Federacja Franchisingu, EFF, została utworzona 23 września 1972r. Jej członkami są krajowe stowarzyszenia franchisingowe lub federacje franchisingowe z terenu Europy. EFF przyjmuje także członków stowarzyszonych, tj. stowarzyszenia franchisingowe lub federacje franchisingowe spoza Europy, a także inne osoby, które z racji wykonywanego zawodu są zainteresowane franchisingiem lub zaangażowane w działalność z nim związaną. Członkowie stowarzyszeni nie mają prawa głosu i nie mogą być funkcjonariuszami EFF. Cele EFF to, między innymi, prowadzenie bezstronnych i kompetentnych badań nad wszelkimi zagadnieniami związanymi z franchisingiem, koordynowanie działań jej członków, promowanie franchisingu, a w szczególności promowanie interesów jej członków. W ramach EFF działa także Komitet Prawny, w którego skład wchodzi po dwóch prawników z każdego krajowego stowarzyszenia lub federacji posiadających wysokie kwalifikacje w zagadnieniach związanych z franchisingiem.
EFF utworzyła ponadto Komitet Arbitrażowy Franchisingu będący do dyspozycji stron chcących przedstawić mu swoje spory do rozstrzygnięcia. Ewolucja i wciąż rosnące znaczenie franchisingu w gospodarce Wspólnot Europejskich, jak również Rozporządzenie Wspólnot Europejskich w Sprawie Wyłączenia Grupowego dla umów franczyzowych, które weszło w życie w dniu 1 lutego 1989 roku, spowodowały, że EFF postanowiła zaktualizować jej dotychczasowy Kodeks Etyczny.Niniejszy Kodeks Etyczny jest produktem końcowym prac prowadzonych przez Europejską Federację Franchisingu oraz jej członków, tj. stowarzyszenia z Austrii, Belgii, Danii, Niemiec, Francji, Włoch, Holandii, Portugalii i Wielkiej Brytanii, we współpracy z Komisją Wspólnoty Europejskiej. Zastępuje on poprzedni Europejski Kodeks Etyczny oraz wszystkie krajowe i regionalne Kodeksy istniejące dotychczas w Europie. [1] Przystępując do EFF jej członkowie przyjmują do wiadomoci Europejski Kodeks Etyczny i zobowiązują się w pełni stosować do jego postanowień. Jednakże jest oczywistym, że ustawodawstwa krajowe mogą wprowadzać do niego inne klauzule lub postanowienia, a EFF nie będzie się temu sprzeciwiała, o ile te klauzule lub postanowienia nie będą sprzeczne z Kodeksem, nie będą pozbawiały go mocy wiążącej i będą dołączane do Kodeksu jako oddzielny dokument. Wstępując do EFF jej członkowie podejmują się nałożyć na swoich własnych członków obowiązek przestrzegania i stosowania postanowień niniejszego Kodeksu Etycznego Franchisingu.
Europejski Kodeks Etyczny Franchisingu
I. DEFINICJA FRANCHISINGU
Franchising to system sprzedaży towarów, usług lub technologii, który jest oparty na cisłej i ciągłej współpracy pomiędzy prawnie i finansowo odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami, Franczyzodawcą i jego Indywidualnymi Franczyzobiorcami. Istota tego systemu polega na tym, że Franczyzodawca nadaje swoim Poszczególnym Franczyzobiorcom prawo oraz nakłada na nich obowiązek prowadzenia działalności zgodnie z jego koncepcją. W ramach i na okres sporządzonej na piśmie umowy franczyzowej oraz w zamian za bezpośrednie lub pośrednie świadczenia finansowe uprawnienie to upoważnia Indywidualnego Franczyzobiorcę do korzystania z nazwy handlowej Franczyzodawcy, jego znaku towarowego lub usługowego, know – how, metod prowadzenia działalności gospodarczej, wiedzy technicznej, systemu postępowania i innych praw własności intelektualnej lub przemysłowej, a także do korzystania ze stałej pomocy handlowej i technicznej Franczyzodawcy.
II. ZASADY PRZEWODNIE
1. Franczyzodawca jest inicjatorem sieci franchisingowej, składającej się z niego samego oraz jego Indywidualnych Franczyzobiorców, dla których jest on opiekunem w długoterminowej perspektywie.
2. Obowiązki Franczyzodawcy: Franczyzodawca powinien:
3. Obowiązki Indywidualnego Franczyzobiorcy:
Indywidualny Franczyzobiorca powinien:
4. Niezmienne obowiązki obydwu stron:
III. REKRUTACJA, OGŁOSZENIA I UJAWNIANIE
1. Ogłoszenia w sprawie rekrutacji Indywidualnych Franczyzobiorców powinny być pozbawione jakichkolwiek niejasności i wprowadzających w błąd deklaracji;
2. Wszelkie publicznie dostępne materiały dotyczące rekrutacji, materiały reklamowe i ogłoszenia zawierające bezpośrednie lub pośrednie odniesienia do możliwych do osiągnięcia w przyszłości rezultatów, liczb lub dochodów, których mogą się spodziewać Indywidualni Franczyzobiorcy, powinny być obiektywne i nie mogą wprowadzać w błąd;
3. W celu umożliwienia przyszłym Indywidualnym Franczyzobiorcom uzyskania pełnej wiedzy przed podpisaniem przez nich jakichkolwiek wiążących dokumentów powinni oni, w odpowiednim czasie przed podpisaniem tych wiążących dokumentów, otrzymać egzemplarz aktualnego Kodeksu Etycznego, a także otrzymać na piśmie pełen i dokładny zestaw informacji istotnych dla stosunków franczyzowych;
4. Jeżeli Franczyzodawca wymaga od kandydata na Indywidualnego Franczyzobiorcę zawarcia umowy przedwstępnej, wówczas należy przestrzegać następujących zasad:
IV. WYSELEKCJONOWANIE INDYWIDUALNYCH FRANCZYZOBIORCÓW
Franczyzodawca powinien wybierać i akceptować jako Indywidualnych Franczyzobiorców tylko tych, którzy po przeprowadzeniu odpowiedniego procesu rekrutacyjnego zdają się posiadać podstawowe umiejętności, wykształcenie, cechy osobowościowe i środki finansowe wystarczające do prowadzenia działalności franchisingowej.
V. UMOWA FRANCZYZOWA
1. Umowa franczyzowa powinna być zgodna z prawem krajowym, prawem wspólnot europejskich oraz niniejszym Kodeksem Etycznym.
2. Umowa powinna odzwierciedlać interes członków sieci franchisingowej w ochronie praw własnoci przemysłowej i intelektualnej Franczyzodawcy oraz w utrzymywaniu jednolitego wizerunku i reputacji sieci franchisingowej. Wszelkie porozumienia i uzgodnienia dotyczące stosunków franchisingowych powinny być sporządzane w języku urzędowym kraju miejsca siedziby Indywidualnego Franczyzobiorcy lub przetłumaczone na ten język przez tłumacza przysięgłego. Podpisane umowy powinny być niezwłocznie przekazywane Indywidualnemu Franczyzobiorcy.
3. Umowa franczyzowa powinna precyzyjnie określać prawa i obowiązki stron oraz wszelkie inne istotne warunki współpracy.
4. Niezbędne minimum warunków umowy powinno być następujące:
VI. KODEKS ETYCZNY, A UMOWA MASTER-FRANCHISINGU
Niniejszy Kodeks Etyczny należy stosować do relacji pomiędzy Franczyzodawcą oraz jego Indywidualnymi Franczyzobiorcami i w równym stopniu pomiędzy Master -Franczyzobiorcą a jego Indywidualnymi Franczyzobiorcami. Nie należy go stosować do relacji pomiędzy Franczyzodawcą a jego Master-Franczyzobiorcami.
[1] Europejski Kodeks Etyczny dla Franchisingu został uzgodniony przez członków Europejskiej Federacji Franchisingu w 1990 roku. [2] Przepis art. 389 kodeksu cywilnego przewiduje, że umowa przedwstępna powinna określać istotne postanowienia umowy przyrzeczonej (tzw. essentialia negotii) oraz termin, w ciągu którego ma być ona zawarta. Jednakże w polskim systemie prawnym umowa franczyzowa jest umową nienazwaną, co oznacza, że jej istotne postanowienia nie są objęte przepisami ustawy. Dlatego też w obecnie obowiązującym stanie prawnym definitywne określenie esentialia negotii umowy franczyzowej może nastręczać trudności.
/Źródło: www.franchising.info.pl